Periodonti

Periodontoloji diş eti hastalıkları tedavisi ve operasyonları ile ilgilenen diş hekimliği dalıdır. Bunların içine electrosurgery ile diş eti hastalıkları tedavisi girdiği gibi diş taşı temizliği  de girer.

Diş etleri sağlıklı olduklarında genellikle portakal kabuğu gibi hafif pürüzlü, sıkı kıvamlı, diş ile olan sınırı düzgün bir hat halinde, mat ve mercan pembesi renkli bir görünümdedir. Sağlıklı diş eti fırçalamada ve sondalamada kanamaz.

Periodonti

Gingivitis nedir?

Eğer dişler düzenli olarak fırçalanmaz ve ağız hijyeni sağlanmaz ise dişin üzerinde mikrobial dental plak birikimi olur. Plak diş yüzeyinde ve diş aralarında oluşan, bakteri ihtiva eden yapışkan bir tabakadır.

Periodontitis nedir?

Genellikle tüm vakalarda periodontitis, gingivitis ile başlar. Eğer gerekli tedavi yapılarak oral hijyen sağlanmazsa gingivitisilerleyerek periodontisise dönüşür.

Diş yüzeyinde biriken ve temizlenmeyen plak ve diştaşı zamanla diş etlerinde iltihaplanmalara neden olur.

Diş eti çekilmesi ve bunu takiben kemik yıkımı meydana gelir. Buna periodontitis denir. Dişte kemik kaybının olması dişin destek dokularının azalması anlamına gelir. Bu kemik kaybının kontrol altına alınmaması nedeniyle diş kaybedilebilir.

Periodontitisin belirtileri şunlardır;

° Kemik kaybına ve diş etlerindeki şişliğe bağlı olarak cep derinliğinde artış.° Diş etlerinde kızarıklık, sondalama veya fırçalama sırasında kanama.

° Dişi çevreleyen kemik seviyesinin azalması yani kemik yıkımı.

° Belirgin bir ağız kokusu.

° Diş ve diş etlerinde ağrı.

Kontrol altına alınamayan periodontal hastalıklar erişkin populasyondaki diş kayıplarının en önemli nedenlerindendir!

İltihaplı Diş eti

Ödem nedeniyle parlak yüzeyli ve şiş, diş ile olan sınırı düzensizdir. Sürekli bir ağrı olabilir. Fırçalama sırasında, yemek yerken ve sondalamada kanama olur. Dişetindeki bu iltihap rahatsız edici bir ağız kokusuna da neden olur.

Diş eti İltihabının Nedenleri

° Mikrobial dental plak ve diş taşı birikimi

° Ağız bakımının bakımsız olması, oral hijyenin gerektiği gibi sağlanamaması.

° Bazı vitaminlerin eksik olması

° Bedensel rahatsızlıklar nedeniyle ağız bakımının sağlanamaması

° Bazı otoimmun rahatsızlıklar

Diş eti Çekilmesinin Nedenleri

° İleri derecedeki diş eti iltihabı

° Diş eti ve plak birikimi

° Aşırı ve yanlış kuvvet uygulayarak hatalı diş fırçalama

° Uygun şekilde yapılmamış dolgular ve kuronlar

Diş eti İltihabının Genel Belirtileri

° Diş etinde kendiliğinden, sondalama ile veya diş fırçalarken kanama olması

° Diş etinde kırmızılık

° Diş etindeki şişlik nedeniyle, sağlıklı diş etindeki portakal kabuğu görüntüsünün kaybolması

° Diş ve diş etinde hafif ağrı veya rahatsızlık

° Diş eti çekilmesi

° Ağız kokusu

Diş eti İltihabının Dereceleri

1-Gingivitis: Diş etindeki kızarıklık, portakal kabuğu görüntüsünün bozulup, ödemli parlak bir görüntünün oluşması, fırçalama ya da sondalama sonrasında kanama.

2-Periodontitis(Erken Dönem): Diş etindeki kızarıklık, şişlik, hafif ağrı, spontan veya fırçalarken kanama, hafif derecede ağız kokusu. Bu hastalarda belirgin bir diş taşı ve plak birikimi vardır.

3-Periodontitis(Gelişmiş Dönem): Diş etindeki kızarıklık, şişlik, fırçalamada şiddetli kanama, ağrı, rahatsız edici düzeyde ağız kokusu, diş etlerinde çekilme ve kemik kaybı vardır. Bu hastalarda yoğun bir diş taşı birikimi söz konusudur. Ayrıca kemik kaybına bağlı olarak dişlerde hafif sallanma görülür.

4-Periodontitis(İleri Dönem): Diş etlerinde morumsu-kırmızı bir renk değişikliği, spontan veya fırçalama ile kanama, apseler ve şiddetli ağız kokusu, diş etlerinde çekilme, ciddi kemik kayıpları. Bu hastalarda yoğun bir diş taşı birikimi vardır; ayrıca, kemikte meydana gelen aşırı yıkım nedeniyle dişler mobildir ve çekilmeleri gerekebilir.

Diş eti İltihabının Tedavisi

° Diş etlerindeki iltihabın akıtılarak diş etlerinin rahatlatılması

° Yüzeysel diş taşlarının tamamen temizlenmesi

° Derin diş taşlarının tamamen temizlenmesi ve subgingival küretaj