Dental Estetik
Protez Tedavileri

Diş hekimliğinde protezler, kaybolan dişlerin ve dokuların, çiğneme fonksiyonlarını, mevzuşmaya katkılarını ve estetiğini iade ederken mevcut dokuların da sağlığının korunmasına yardımcı olmak üzere yapılan apareylerdir.

DentalEsthetic
Protez Tedavileri

Gelişimsel olarak dişin sürmemesi veya tıbbi nedenlerle dişin çekilmiş olması, ağızda dişsiz boşluklar meydana getirir. Bu boş alanlar, estetik bozuklukların yanısıra,

° Yemek yeme zorluğu

° Konuşma bozukluğu(harfleri doğru söyleyememe)

° Psikolojik problemler(utangaçlık, kendine olan güvenin kaybolması, gülmemeye çalışma)

° Ağız sağlığının daha da bozulması(dişlerin konum değiştirmesi, aşınması, çürümesi vb.)

° Çene ekleminde ağrı, ses ve hareket bozukluğu(Temporo-mandibuler eklem rahatsızlığı)

° Genel sağlık (yiyecekleri öğütme fonksiyonunun yeterince iyi yapılamaması sonucunda oluşan mide hastalıkları ve beslenme eksikliği) sorunlarına da yol açmaktadır.

Protetik diş tedavisi;

Kişinin estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlarını, tedavi ve rehabilite etmek arayışına cevap veren, sağlık yanında sanatı da içeren bir diş hekimliği dalıdır.

Hareketli Protezler

Dayanak dişlerin gelecek yükü kaldıramayacağı, geniş diş eksikliği içeren durumlarda ya da diş ile sonlanmayan eksik diş alanları olduğunda hareketli protezler uygulanır. Ağızda dayanak olarak alınacak diş varsa bölümlü protez, hiç dişi kalmamışsa, doku yüzeyine oturuyorsa total protez diye adlandırılır. Bölümlü protez, diş ve doku destekli protetik uygulamalardır.

Diş desteği için, dişin diş etine yakın bombeli alan altında kalan kısmına, kroşe diye adlandırılan uclar gelerek tutuculuk sağlanır. Doku desteğini protezin oturduğu doku yüzeyi sağlar. Böylece kuvvet diş ve dokuya dağıtılmış olur.

Bölümlü Hareketli Protezler

Dayanak yükü dişlerin gelecek yükü kaldıramayacağı, geniş diş eksikliği içeren durumlarda ya da diş ile sonlanmayan eksik diş alanları olduğunda Bölümlü Hareketli Protezler uygulanır.

Diş ve doku destekli protetik uygulamalardır. Diş desteği için, dişin dişetine yakın bombeli alan altında kalan kısmına, kroşe diye adlandırılan uclar gelerek tutuculuk sağlanır. Doku desteğini protezin oturduğu doku yüzeyi sağlar. Böylece kuvvet, diş ve dokuya dağıtılmış olur.

Hassas Tutuculu Protezler

Hareketli bölümlü protezlerdeki kroşeler özellikle ön dişlerde estetik rahatsızlık yaratabilir. Ayrıca dişeti sağlığı yetersiz olan dişlere kroşe ile uygulanacak kuvvet dişin kaybedilmesine neden olabilir. Bu durumlarda bir tek dişe gelecek kuvvet, kronlarla dişlerin birbirlerine bağlanması ile dağıtılabilir. Metal kroşeler çevreledikleri sağlıklı dişlerde hasara ve aşınmaya neden olabilir.

Hassas tutuculu protezler dişsiz boşlukların hareketli protezle desteklendiği, ağızda mevcut dişlerin, şekil, renk ve pozisyon bozukluklarının da sabit protezlerde düzeltildiği kombine bir protez türüdür. Dayanak olarak kullanılacak dişler prepare edilir. Sabit kronlar yapılırken dişsiz alana yakın olan kısımlarına da hassas tutucu adı verilen hazır malzemeler konulur. Böylece kron üzerine gelen estetik olmayan kroşe yerine ağızda görülmeyen estetiği bozmayan tutuculuk sistemi sağlanmış olur.

Sabit Protez

Dişte yapılan preperasyon sonrası alınan ölçülerden elde edilen modeller üzerinde hazırlanan yapıların, ağıza uyumlanarak, dişin üzerinde sabit olarak kalacak şekilde yapıştırılması ile oluşturulan protez çeşitleridir.

Sabit Protezlerin Avantajları:

° Protezler hasta tarafından çıkartılamadığı için gizlidir.

° Genellikle hareketli bir protezden daha doğal ve estetiktirler.

° Hareketli protezlerden daha iyi çiğneme sağlarlar.

° Damağın arkasına ya da dilin altına uzanan protez materyali içermez.

Sabit Protezlerin Dezavantajları:

° Doğal dişlerin kaybedildiği yerlerde kemik kaybı gelişir.

° Köprülere dayanak olacak sağlıklı komşu dişler prepare edilmek zorunda kalınır.

° Potansiyel diş eti rahatsızlığı artar.

° Dişeti çeklmesi gibi uzun zaman estetiğinde sorunlar oluşabilir.

° Köprü etrafındaki bakterilerin toplanabileceği kısımlar yüzünden ağız hijyenini korumak zordur.

° Ağız kokuları için potansiyeldir.

° Köprü altındaki dişlerde ve köklerinde çürük oluşabilir.

Total Protez

Ağızda dayanak olarak alınacak hiç dişi kalmamışsa, kuvvet iletimi, destek ve tutuculuk protezin doku yüzeyine oturmasıyla sağlanır. Tamamen doku destekli protetik uygulamalar total protez diye adlandırılır.